مهم ترین سرمایه هر سازمانی، منابع انسانی آن سازمان بوده که يكي از بهترين ابزارها جهت نهادینه کردن رفتار حرفهاي در كاركنان، آموزش است. برابر تحقیقات به عمل آمده، بین آموزشهای ارائه شده در مراکز آموزش با رفتار حرفه ای مورد انتظار از کارکنان پلیس در محیط واقعی کار شکاف وجود دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی، ارزیابی و اعتبار سنجی الگو به منظور کاهش شكاف بين آموزش و رفتار حرفهای دركاركنان فراجا میباشد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش اجرا آمیخته می باشد. جامعه آماری شامل فرماندهان و درجهداران کلانتریهای اصفهان بوده که نمونهگیری از آن به روش هدفمند ملاک محور انجام شده است. براي طراحی این الگو در بخش کیفی ابتدا با استفاده از ابزار مصاحبه دادهها جمعآوری، داده ها با روش تحلیل مضمون بررسی و نسبت به شناسایی ابعاد و مؤلفههاي شكاف بين آموزش و رفتار حرفهای كاركنان اقدام شد. سپس در بخش کمی با استفاده از تکنیک دیمتل ارتباط بین ابعاد و مولفه ها تعیین و راهکارهای کاهش شکاف با استفاده از نظر خبرگان مشخص گردید. در پایان مدل مفهومی تحقیق ترسیم و اعتبار مدل با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد ارزیابی که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و اعتبار مدل مورد تایید قرار گرفت. تحليل دادههاي حاصل از مصاحبهها که مشتمل بر 368 شاخص، 67 مولفه و 3 بعد (مضمون) بود، نشان داد که يكي از دلايل وجود شكاف، عدم شكلگيري مهارتهاي لازم در دوره آموزشی بوده که شامل سه بعد اصلي اعم از: بعد مهارتهاي عملياتي ، بعد مهارتهاي رفتاري و بعد مهارتهاي تخصصي- حرفهاي میباشد. از ديدگاه خبرگان نیز براي كاهش شكاف موصوف بايد روي ارتقاء مهارتهاي كاركنان در دوره آموزش بدوخدمت تمركز نموده و تغييرات لازم و ضروري را بهعمل آورد.
تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان پایبندی معلمان به هویت فرهنگی انجام گرفته است، این تحقیق از نظر هدف تحقیقی کاربردي و از نظر روش، تحقیقی توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشد. جامعه آماري تحقيق حاضر را معلمان مقطع ابتدایی شهرستان پارس اباد تشكيل مي دهند. که تعداد آنها 276 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردیده است. بر اساس نتیجه آزمون تعیین حجم نمونه، تعداد نمونه برابر با 155 نفر می باشد. براي نمونه گيري از روش نمونه گيري تصادفي ساده استفاده شده است. براي سنجش هویت فرهنگی از پرسش نامه محقق ساخته بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با 27 گویه استفاده گرده است . برای سنجش پایایی پرسشنامه تحقیق از آزمون آلفاي كرونباخ استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آزمون تي تک متغیره استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از ان است که معلمان ابتدایی پایبند به هویت فرهنگی هستند. همچنین تجزیه و تحلیل ابعاد هویت فرهنگی هم نشان داد که معلمان ابتدایی از لحاظ هویت ملی، هویت دینی، و هویت انقلابی پایبند هستند.
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی دانش آفرینی معلمان از طریق فرهنگ سازمان های یادگیرنده انجام گرفته است که بر حسب نوع، توصیفی و از نوع روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 4 تبریز تشکیل داده که به روش نمونه گیری نمونه دردرسترس حجم نمونه 144 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد می باشد و همچنین جهت اطلاع از نرمال بودن داده های کیفی از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد و برای بررسی اثر متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته از ضریب رگرسیون خطی استفاده گردید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که فرهنگ سازمان های یادگیرنده بر دانش آفرینی معلمان تأثیر دارد و فرهنگ سازمان های یادگیرنده (فرصت های یادگیری مستمر، ارتقاء جستارگری و تبادل نظر، ترغیب همکاران و یادگیری گروهی، استقرار سیستم ها برای دستیابی و تسهیم یادگیری، توانمندسازی افراد به سوی چشم انداز جمعی، اتصال با محیط، و رهبران و حمایت از یادگیری) بر دانش آفرینی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 4 تبریز تأثیر دارد
واژگان کلیدی: دانش آفرینی، معلمان ، فرهنگ سازمان های یادگیرنده، فرهنگ سازمانی
هدف از اجراي اين پژوهش بررسی تاثیر اقدامات رهبری تحولآفرین و رهبری اخلاقی بر عملکرد پایدار سازمانهای دولتی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی با تاکید بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی شهرستان عسلویه (305 نفر) تشکیل می¬دادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 170 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند، که گزینش آنها با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی و به طور خاص روش نمونهگیری در دسترس صورت گرفت. ابزار جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل داده¬ها به کمک دو نرم¬افزار22 SPSS و8 LISREL صورت پذیرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که اقدامات رهبری تحولآفرین و رهبری اخلاقی بر عملکرد پایدار سازمانهای دولتی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی تاثیر معناداری دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که رهبری تحولآفرین نسبت به رهبری اخلاقی بر عملکرد پایدار سازمانهای دولتی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی اثر معنادارتری دارد.
معلمان و رهبران آموزش و پرورش به اخلاق حرفه ای پایبند هستند و هرگز نمی توانند از زیر بار مسئولیت های حرفه ای شانه خالی کنند. تحقیق حاضر از نظر هدف جز تحقیقات کابردی و از لحاظ اجرایی جز تحقیقات همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 280 نفر از معلمان متوسطه اول شهرستان پارس آباد می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گردید و 162 نفر با استفاده از جدول مورگان عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای تدریس موری و همکاران (1996) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تی تک متغیره) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که خصوصیات شخصیتی، تسلط بر محتوا، تسلط بر تمرین تدریس، شناسایی جنبه های مختلف یادگیرنده، ارزیابی استاندارد، و رعایت قوانین آموزشی معلمان در تدریس اثر گذار بوده است. یافته های تحقیق نشان داد که اخلاق حرفه ای در تدریس در بین معلمان متوسطه اول حد مورد انتظار جامعه است.
واژه های کلیدی: اخلاق، تدریس، اخلاق حرفه ای در تدریس، معلمان
در تحقیق حاضر اهمیت نسبی عوامل استرس زای چالشی در تاثیر بر اعتماد به نفس مورد نظر بود که ابعاد عوامل استرس زای چالشی در اعتماد به نفس با در طیف لیکرت 5 گزینهای مورد اندازه گیری واقع گردید. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان فعال در منطقه 18 تهران و ناحیه 4 تبریز تشکیل میدادند که تعداد نمونه ما بر اساس فرمول کوکران 155 نفر به دست آمد که با روش نمونهگیری دردسترس نمونه گیری شد. که در نهایت 154 پرسشنامه قابل تحلیل برگشت داده شد. پایایی تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. از آمار استنباطی به تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق پرداخته شد. پیش شرط استفاده از تکنیک اهمیت نسبی وجود ارتباط بین مولفههای متغیر مستقل میباشد که بر اساس آزمون همبستگی پیرسون در این تحقیق به دست آمد سپس برای تعیین وزن نسبی هر یک از مولفههای نیازهای اساسی روانشناختی در تاثیر بر متغیر وابسته از نرمافزار آماری R استفاده گردید. بر اساس یافته های تحقیق، مبنی بر یکسان نبودن وزن نسبی ابعاد عوامل استرس زای چالشی در تاثیر بر اعتماد به نفس مورد تایید واقع گردید. یعنی می توان اینطور ادعا نمود که ابعاد عوامل استرس زای چالشی تاثیر معنی داری در اعتماد به نفس معلمان دارند.