تحقیق حاضر با هدف پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس ناگویی هیجانی و ادراک جو روانی- عاطفی خانواده در نوجوانان انجام شد و از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری اطلاعات، یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دختران و پسران پایه متوسطه دوم مدارس شهر پارس آباد بود که با توجه به استعلام از سازمان آموزش و پرورش این شهر تعداد انها حدود 5500 نفر می باشد. با توجه به جدول مورگان تعداد 359 نفر بعنوان نمونه انتخاب شد. جهت نمونه گیری تحقیق از نوع نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد. پرسشنامه های سنجش خطرپذیری نوجوانان ایرانی، ادراک نوجوانان از جو روانی و عاطفی خانواده و ناگویی خلقی تورنتو برای سنجش متغیرها استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های ماتریس همبستگی، رگرسیون خطی (چند متغیره) استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که متغیر ناگویی هیجانی به شکل مثبت و معنادار گرایش به رفتارهای پرخطر را پیش بینی می کند، همچنین متغیر ادراک جو روانی- عاطفی خانواده به شکل منفی و معنادار گرایش به رفتارهای پرخطر را پیش بینی می کند.
واژگان کلیدی: گرایش به رفتارهای پرخطر ، ناگویی هیجانی ، ادراک جو روانی- عاطفی، نوجوانان
بهرهوری معیاری است که نشان میدهد یک سازمان چقدر به طور مؤثر از منابع خود برای تولید کالا یا خدمات استفاده میکند. تأثیر فرهنگ سازمانی بر بهرهوری قابل توجه است. یک فرهنگ مثبت میتواند با تشویق کارکنان به مشارکت، افزایش انگیزه و بهبود محیط کار، بهرهوری را افزایش دهد. تحقيق حاضر با هدف بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و بهرهوري نيروي انساني انجام گرفته است. مسألهاي كه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اين است كه آيا بين فرهنگ سازماني و بهرهوري نيروي انساني رابطه معنيداري وجود دارد يا نه؟ جامعه آماري در اين تحقيق تمامي كارمندان شرکت گاز استان اردبیل است كه تعداد كل آنها تقريباً 175 نفر ميباشد كه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 120 تعیین شد. روش مورد استفاده در اين تحقيق از نوع همبستگي است. جمعآوري دادهها و اطلاعات با استفاده از تكنيك پرسشنامهاي گردآوري شده است. همچنين از آزمونهاي آماري (همبستگي اسپيرمن و فريدمن) استفاده شده است. بر اساس يافتههاي تحقيق تمام شاخصهاي متغير مستقل فرهنگ سازماني (درگير شدن در كار، سازگاري، انطباقپذيري، رسالت) با بهرهوري نيروي انساني رابطه مستقيم و معنی داری داشتهاند. ولي بين متغير كيفي جنسيت، ميزان تحصيلات و سن با بهرهوري نيروي انساني تفاوت معنيداري مشاهده نشد ولي تفاوت بين سابقه خدمت با بهرهوري نيروي انساني معنيدار بدست آمد.
كليد واژهها: فرهنگ، فرهنگ سازماني ، بهرهوري نيروي انساني
معلمان امروزی باید در کار خود متخصص باشند، یعنی دروس خود را برنامه ریزی کنند، ارتباط برقرار کنند، مدیریت کنند، انجام دهند و فعالیت های فرآیند یاددهی-یادگیری را به طور مؤثرتری ارزیابی کنند، و در عین حال، سازگار باشند، یعنی با نیازها و ترجیحات دانش آموزان مختلف انعطاف پذیر باشند. توسعه شخصی یا خودسازی به داشتن نقاط قوت و ویژگی های شخصی اشاره دارد که به معلمان در تعریف و درک عملکرد تدریس خود و خود به عنوان افراد کمک می کند. تحقیق حاضر از نظر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر پارس آباد میباشد که تعداد آنها بالغ بر 290 نفر میباشند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده به صورت آنلاین است. تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان برابر با 167 تعیین شد. از پرسشنامه استاندارد به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات استفاده شد. پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب بود. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که رهبری توزیع شده 73/0 تغییرات توسعه فردی معلمان را پیش بینی می کند. همچنین نتایج تحلیل ابعاد آن هم تایید کننده این امر است.
واژه گان کلیدی: توسعه فردی، رهبری، رهبری توزیع شده، معلمان
پژوهش حاضر بر حسب هدف، از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان مدارس پارس آباد و جعفر آباد تشکیل می دهند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 123 نفر می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996) و پرسشنامه هویت سازمانی چنی (1983) استفاده شده است. آلفاي کرونباخ محاسبه شده کل سوالات پرسشنامه حدود 92/0 بدست آمد و اين عدد نشان دهنده آن است که پرسشنامه مورد استفاده، از قابليت اعتماد و يا به عبارت ديگر از پايايي لازم برخوردار ميباشد. برای سنجش اهمیت نسبی هر یک متغیرهای مستقل در نسبت همبستگی با متغیر وابسته از نرمافزار آماری R استفاده گردید. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین هویت سازمانی و سلامت سازمانی بر اساس تکنیک اهمیت نسبی بیشترین درصد وزن نسبی را سازه وفاداری ای حمایت از سازمان با 57/39% در تاثیر بر سلامت سازمانی را دارا بود. در کل میتوان نتیجه گرفت که بیشترین میزان R2 در رابطه بین مدیریت استعداد با هویت سازمانی به میزان 491/0 و کمترین میزان R2 در رابطه هویت سازمانی با سلامت سازمانی به مقدار 388/0 مشاهده گردید.
مشارکت فعال مردم در فعالیتهای اقتصادی، یک عامل مهم برای رشد و توسعه اقتصادی است. با ایجاد یک محیط مناسب، حمایت از مشاغل کوچک و متوسط، توسعه زیرساختهای لازم و ارائه آموزشهای لازم، میتوان مشارکت مردم را در فعالیتهای اقتصادی افزایش داد و به رشد اقتصادی کشور کمک کرد. تحقیق حاضر به منظور پیش بینی میزان مشارکت از طریق عوامل فرهنگی در سرمایه گذاری صنایع کوچک و متوسط انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران صنایع کوچک و متوسط تشکیل میدهند. با توجه به نتایج فرمول کوکران، حجم نمونه 127 نفر انتخاب شده است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای سنجش عوامل فرهنگی از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. نرمال بودن دادههای پژوهش با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف بررسی شد و می توان گفت که توزیع دادههای جمع آوری شده نرمال است و از آزمونهای رگرسیون خطی پارامتریک در تحلیل فرضیه های پژوهش استفاده می شود. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل فرهنگی قادر پیش بینی میزان مشارکت در سرمایه گذاری صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل است و با اطمینان 99 درصد می توان فرضیه محقق را تایید کرد. نتیجه گرفته می شود که هرچه بر عوامل فرهنگی توجه شود به همان اندازه مشارکت در سرمایه گذاری بیشتر خواهد بود. مشارکت فعال مردم در فعالیتهای اقتصادی، یک عامل مهم برای رشد و توسعه اقتصادی است. با ایجاد یک محیط مناسب، حمایت از مشاغل کوچک و متوسط، توسعه زیرساختهای لازم و ارائه آموزشهای لازم، می توان مشارکت مردم را در فعالیتهای اقتصادی افزایش داد و به رشد اقتصادی کشور کمک کرد.
واژگان کلیدی: مشارکت ، عوامل فرهنگی ، سرمایه گذاری، صنایع کوچک و متوسط
سازمانهای مدرسه از افرادی تشکیل شدهاند که دارای جایگاه اجتماعی-اقتصادی، سبک زندگی، قوانین و ارزشهای متفاوتی هستند. امروزه، رهبران موفق باید به فرهنگ مدرسه اهمیت دهند، به فشارهای تغییر توجه کنند و محیط سازمانهای خود را به طور جامع ارزیابی کنند. به طور خاص، دیدگاه گسترده مربوط به فرهنگ مدرسه، چارچوب وسیعتری را برای درک عمیقتر از جو مدرسه و روابط پیچیده درون سازمان مدرسه به رهبران ارائه میدهد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است . جامعهی آماری این پژوهش را کلیه معلمان متوسطه دوم مدارس دولتی استان اردبیل تشکیل می دهند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 237 نفر بدست آمد و روش نمونه گیری تصادفی ساده به روش آنلاین انتخاب شده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. روش های آماری استنباطی همبستگی (اسپیرمن) و رگرسیون با تکیه بر ANOVA برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از نمونه های آماری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که سبک رهبری مدیران باعث تقویت نوآوری معلمان می گردد و این رابطه مثبت و متوسط است. یعنی افزایش کیفیت سبک رهبری باعث تقویت در حد متوسط متغیر نوآوری معلمان در می گردد. می توان نتیجه گرفت که سبک رهبری مدیران خوب و انگیزاننده بر افزایش نوآوری معلمان می انجامد.
واژگان کلیدی: سبک رهبری، نوآوری ، مدارس دولتی، معلمان