هدف از اجراي اين پژوهش بررسی تأثیر اقدامات رهبری خدمتگزار بر حفظ و نگهداشت کارکنان سازمانهای آموزشی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی اخلاقمحور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی با تاکید بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمام مدیران و کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان فارس (289 نفر) تشکیل می¬دادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 165 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند، که گزینش آنها با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی و به طور خاص روش نمونهگیری در دسترس صورت گرفت. ابزار جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل داده¬ها به کمک نرمافزارهای 22 SPSS و8 LISREL صورت پذیرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که اقدامات رهبری خدمتگزار بر حفظ و نگهداشت کارکنان سازمانهای آموزشی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی اخلاقمحور تاثیر معناداری دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که رهبری خدمتگزار از طریق ترویج خدمترسانی، تواضع و فروتنی، اعتماد و مهرورزی با میانجیگری فرهنگ سازمانی اخلاقمحور بر حفظ و نگهداشت کارکنان سازمانهای آموزشی اثر معناداری میگذارد.
کلید واژهها: رهبری، رهبری خدمتگزار، فرهنگ سازمانی، فرهنگ سازمانی اخلاقمحور، حفظ و نگهداشت کارکنان، سازمانهای آموزشی.
تجارب دوران کودکی و باورهای فرهنگی رویکرد معلم به تصمیم گیری ها و تعاملات اجتماعی از جمله رویکرد آموزشی در کلاس را شکل می دهد. این تحقیق برای بررسی ارتباط پایبندی به هویت فرهنگی و میزان نظم اجتماعی معلمان انجام گرفته است که از نظر هدف کاربردي و از نظر روش توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشد. جامعه آماري تحقيق حاضر را معلمان مقطع متوسطه شهرستان پارس آباد تشكيل مي دهند که تعداد آنها 380 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردیده است. بر اساس نتیجه آزمون تعیین حجم نمونه، تعداد نمونه برابر با 191 نفر می باشد. براي سنجش هویت فرهنگی و نظم اجتماعی از پرسش نامه محقق ساخته بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه تحقیق از آزمون آلفاي كرونباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف اسمیرنوف از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصله نشان دهنده وجود رابطه بین میزان پایبندی به هویت فرهنگی و نظم اجتماعی معلمان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ابعاد هویت فرهنگی (هویت ملی، هویت دینی، و هویت انقلابی) و نظم اجتماعی معلمان رابطه معنی داری وجود دارد.
واژگان کلیدی: هویت فرهنگی، هویت ملی، هویت دینی، هویت انقلابی، نظم اجتماعی
عوامل زیادی بر عملکرد شغلی معلمان تأثیر می گذارد، از جمله استعداد، نگرش، تسلط بر موضوع، روش تدریس، ویژگی های شخصی، محیط کلاس، شخصیت و روابط دانش آموز. درک عواملی که به توسعه معلمان با کیفیت کمک می کنند بسیار مهم است. معلمانی که از شغل خود ناراضی هستند متعهد یا سازنده نخواهند بود. تحقیق حاضر با هدف پیش بینی عملکرد آموزشی معلمان از طریق توانمندسازی عوامل مدرسه انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را 280 نفر از عوامل اجرایی مدارس ابتدایی اردبیل تشکیل می دهند که حجم نمونه در این پژوهش 163 نفر بود و با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس توانمندسازی عوامل مدرسه توسط شورت و راینهارت (1992) و عملکرد آموزشی زندی (1392) که با استفاده از نمونه گیری مجازی با یک پرسشنامه آنلاین داده ها جمع آوزی گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی صوری و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیه های تحقیق، پس از بررسی نرمال بودن داده ها (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف)، از آزمون تحلیل رگرسیون خطی استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد که توانمندسازی عوامل مدرسه و ابعاد آن ( تصمیم گیری، رشد حرفه ای ، پایگاه، خودکارآمدی ، خودمختاری، و تأثیرگذاری) تاثیر معنی داری در پیش بینی عملکرد آموزشی معلمان ابتدایی شهر اردبیل دارند.
واژگان کلیدی: توانمندسازی عوامل مدرسه، عملکرد آموزشی، معلمان
توجه به اهمیت آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه ، یکی از عواملی که به نحوی با کارایی نظام آموزشی در ارتباط است و می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد، اخلاق حرفه ای معلمان و فرهنگ سازمانی و تاثیر آنان بر عملکرد آموزشی معلمان است . تحقق حاضر با هدف برسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی در تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد آموزشی معلمان انجام گرفته است. جامعه آماری آن را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل تشکیل می دهد . حجم نمونه بر اساس روش هومن 355 نمونه انتخاب شد که با استفاده از روش نمونه گیری آنلاین تعداد 320 نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از روش تحلیل مسیر مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی از اخلاق حرفه ای(223/0 =β) به طور مستقیم، معنادار و مثبت تاثیر می پذیرد ، همچنین عملکرد آموزشی از فرهنگ سازمانی (192/0 =β) به طور مستقیم، معنادار و مثبت تاثیر می پذیرد و نهایتا عملکرد آموزشی از اخلاق حرفه ای(441/0=β) به طور مستقیم، معنادار و مثبت تاثیر می پذیرد. . همچنین یافته های تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی در تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد آموزشی معلمان نقش میانجی دارد..
واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی ، اخلاق حرفه ای ، عملکرد آموزشی، معلمان
بهزیستی عاطفی به فراوانی و شدتی که افراد عاطفه مثبت و عاطفه منفی را تجربه می کنند اشاره دارد. عاطفه مثبت و عاطفه منفی هر دو احساسات خاص و حالات خلقی عمومی را در بر می گیرند. تحقیق حاضر با هدف بررسی ساختاری مدل بهزیستی عاطفی در بین معلمان مقطع ابتدایی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه معلمان مقطع ابتدایی با گرایش های تحصیلی مختلف بودند که در مدارس دولتی و غیر انتفاعی شهر اردبیل شاغل بودند . ابزار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز بهزیستی عاطفی معلمان شاخص های رگو و همکاران (2009) می باشد، که با استفاده از پرسشنامه استاندارد آنلاین به روش نمونه گيري تصادفي ساده نمونه گیری شد و تعداد 217 نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای برازش مدل، از مدل اندازه گیری ساختاری - تحلیل عاملی تاییدی- استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بهزیستی عاطفی با پنج مولفه راحتی، لذت، شور و شوق، قدرت، آرامش در بین معلمان ابتدایی شهر اردبیل رواج دارد و معلمان دارای سطح بهزیستی عاطفی قایل قبولی می باشند و یافته های این مطالعه بهزیستی عاطفی در کار رگو و همکاران (2009) را به تایید کرده است، که در آن بهزیستی عاطفی با ابعاد راحتی، لذت، شور و شوق، قدرت، آرامش است همیشه به یک اثر مثبت منجر شود در سازمان بهبودی عاطفی ایجاد می کنند.
پژوهش حاضر به تأثیر روشهای تدریس تعاملی بر پرورش خلاقیت دانشآموزان در مدارس ابتدایی با از استفاده از روشهای تدریس تعاملی در کلاسهای درسی پرداخته است. این مطالعه نشان میدهد که تدریس تعاملی، بهطور چشمگیری باعث افزایش خلاقیت دانشآموزان میشود و این روشها، نهتنها موجب بهبود فرایند یادگیری بلکه باعث افزایش مشارکت و انگیزه دانشآموزان در کلاس درس نیز میگردد. یکی از مهمترین دستاوردهای این مقاله، تأثیر مثبت تدریس تعاملی بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان است. این روشها، با ایجاد فضای مشارکتی و تشویق دانشآموزان به بیان ایدهها و نظرات خود، زمینه را برای تقویت تفکر خلاق و نوآوری فراهم میآورند. از سوی دیگر، استفاده از فناوریهای نوین و ابزارهای آموزشی دیجیتال در فرآیند تدریس تعاملی، به دانشآموزان کمک میکند تا با مفاهیم جدید و پیچیده بهصورت بصری و تجربی آشنا شوند و این تجربهها، در تقویت مهارتهای حل مسئله و تفکر خلاق آنها مؤثر است. همچنین، نتایج این مقاله نشان میدهد که تدریس تعاملی، بهویژه در کلاسهای درس ابتدایی، باعث افزایش انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری میشود. با ایجاد فضای یادگیری فعال و مشارکتی، دانشآموزان احساس میکنند که در فرآیند یادگیری نقش دارند و این احساس، اعتماد به نفس آنها را افزایش میدهد و باعث میشود تا بهصورت خلاقانهتر به مسائل و موضوعات نگاه کنند. بهطور کلی، مقاله «تأثیر روشهای تدریس تعاملی بر پرورش خلاقیت دانشآموزان در مدارس ابتدایی» بهخوبی نشان میدهد که چگونه میتوان با استفاده از روشهای تدریس نوین و تعاملی، زمینه را برای رشد و شکوفایی خلاقیت در دانشآموزان فراهم کرد و آنها را به یادگیری بیشتر و بهتر ترغیب نمود.